. .............

KUGs Rejsefortælling

Side 3

Domus de Janas Potti

Her står vi oven på kalkstenklipperne Domus de Janas Potti, og ser mod syd.

Undervejs nordpå måtte vi lige se nærmere på Domus de Janas Potti. Navnet betyder huset for alferne eller huset for heksene. Der er tale om grave, som er hugget ud i klippen mellem 3.400 og 2.700 før Kristi fødsel. Der er ialt 38 små og store gravkamre, som er hugget ud i kalkstenene her.

Domus de Janas Potti er helt anderledes end alt andet. Her gik vi rundt mutters alene både ude og inde i gange og gravkamre, så længe vi gad. Alt er tomt, øde og ganske forladt. Senere på sæsonen kommer der vel lidt turister?

Selvom vi følte os ganske alene i biotoperne, blev der holdt nøje øje med os!

På vej fra den ene skildpaddetomme biotop til den anden i Nordvestsardinien holdt vi selvfølgelig pauser og orienterede os.

Oppe fra bjergene fortsætter vi nordvestpå og ned mod byen Alghero (44.000 indbyggere). På den anden side bugten ligger forbjerget Capo Caccia. her så vi landskildpadder sidste år. Vi prøver at finde nogle biotoper derovre inden aften.

Der var masser af trykspor efter landskildpadder her på denne denne smukke del af Capo Caccia. Men vi så ingen skildpadder i eftermiddag. Timing igen!

Hvis man ikke bryder sig synderligt om naturen, det billige skidt, så er det ikke lige her på Cao caccia, man skal bruge sin tid. Der er hoteller med all inclusive til de afslapningsparate turister inde i Alghero. Så det er derinde det klassiske ferieliv foregår....

Ingen landskildpadder i dag, men til gengæld naturoplevelser af den mest spektakulære karakter.

Torre Porticciole ligger endnu højere oppe ad vestkysten. Ingen skildpadder lige nu. Her ser imidlertid spændende ud. Her kommer vi nok tilbage i morgen!

Elementært Watson! Der lever andet end fugle og landskildpadder her!

Efter en lang og hed solskinsdag i biotoperne er det lækkert med et bad, rent og friskt tøj og så en fortøjningsøl i strandbaren.

Det var helt åbenbart, at vi ikke så flere landskildpadder i biotoperne i dag. Vi kørte ind til Algheiro og fandt et hotel. Hotel Riviera. Bagefefter fortøjningsøl på strandbaren på den hvide, brede badestrand, hvor alle turister og badegæster kommer i sæsonen. Og herefter god mad på gourmetrestaurant. Også på stranden.

Lørdag den 6. maj 2017

Hotel Riviera ligger i et meget roligt kvarter tæt på havnen i Algheiro. Den lyserøde cykel på fortovet er sat ud i anledning af cykelløbet Giro d`Italia 2017, der starter i Algheiro, og hvis rute løber lige her forbi hotellet.

Et kig fra værelset viser, at Hotel Rivierea ligger det berømte ejendomsmæglerstenkast fra vandet!

Vi fortsatte i dag kørslen mod nord og satte kursen så tæt på kysten som muligt. Vi ville da også lige lige se på biotopen ovre ved Torre Porticciole igen. Vi var der jo så sent på eftermiddagen i går, at der ikke rigtigt var liv.

Flot natur her syd for Torre Porticiole. Også tegn på landskildpadder her i området. Men vejret er desværre køligt og fugtigt. Det bliver ikke let, det her!

Hov! Her i det morgendugvåde græs ligger græsk landskildpadde (Testudo hermanni hermanni) bumstille. Har den bare overnattet sådan her i vegetationen?

Vi går lidt tættere på! Hovedet anes lige. Så den er altså lige kommet frem fra natteskjulet.

Græsk landskildpadde af vestarten (Testudo hermanni hermanni) ved Porto Porticiole.

Stor græsk hun af vestarten på 15 cm.

Vejret blev mere og mere trist. Vi fandt heller ikke mere her. Vi fortsatte nordpå, og gennemså den ene biotop efter den anden. Nada! Ingen landskildpadder mere i dag! Møgvejr, for at sige det kort!

Smuk natur, smukke biotoper, men vejret blev mere og mere fugtigt og koldt.

Nu er der iøvrigt mange oplevelser i den sardinske natur, også når man ikke lige skulle finde skildpadder! For eksempel her ved Stagno di Casaraccio.

Det blev ikke en skildpaddedag. Vejret var bare ikke til det. Vi brugte megen tid og havde flotte naturoplevelser i rigtig mange biotoper, men fandt altså ikke flere landskildpadder. Vi endte i Porto Torres og fik som i 2016 et udmærket værelse på Hotel Elise.

Søndag den 7. maj 2017

Porto Torres er som bekendt færgehavn for mange destinationer i middelhavet. Fra vores balkon på Hotel Elise ser vi her i den tidlige morgen ankomsten til den store færgeterminal af en af de mere kolorerede færger!

Eftter den sædvanlige sardinske hotelmorgenmad (søde croissanter,mv,) fortsatte vi kørslen op langs nordkysten af Sardinien. I solskin og stærk blæst.

Strækningen fra Porto Torres til Santa Teresa er skildpaddeland. Det dokumenterede KUG jo i 12016. Her lever der græske landskildpadder af vestarten (Testudo hermanni hermanni), der ellers er talrigest i den vestlige del af Sardinien, og her mod nordøst tager biotoperne med bredrandede landskildpadder (Testudo marginata sarda) voldsomt til. Nogle af biotoperne er fællesbiotoper for de to arter.

Landskildpaddebiotop lige ud til Middelhavet. Som det ses på de hvide toppe på søerne i Middelhavet, så er det voldsomt blæsende i dag!

Her vandrer en græsk landskildpaddehun (Testudo hermanni hermanni) igennem morgenbiotopen.

Et par kilometer henne ad stranden gik denne unge, meget store og meget smukke sardinske bredrandede landskildpadde (Testudo marginata sarda). Som det ses, er den i fuld vækst og bliver om mange år utrolig flot!

Vi så da osse en skorpion (Euscorpius sicanus)

Smuk ung bredrandet landskildpaddehan (Testudo marginata sarda)

Længere oppe mod nordøst bliver biotoperne betydeligt mere stenede og bjergfulde. Marginatabiotoper!

Nogle steder er klippeformationerne uhyggeligt levende!

I en meget nordlige biotop lå dette døde pindsvin i delvist skjul i den sene eftermiddagssol. Efter et hurtigt snapshot (billedet ovenover) blev det døde pindsvin skubbet væk med foden. -Hvorefter det pilede væk! Spillevende altså! Og afslørede, at det havde ligget ovenpå en (formentlig solvarm) stor, bredrandet landskildpaddeunge, der hurtigt prøvede at komme væk. Bagefter kan man da godt på billedet se skjoldet af en marginata under pindsvinet! Se fra den røde pil mod højre.

Her får den overraskede fotograf lige et slængskud af den store marginataunge, da den efter forstyrrelsen haster ud fra vegetationen til venstre, hvor den uopdaget lå med pindsvinet over sig!

Den store marginataunge close up.

Den store unges kraftige forben

Også denne biotop var en typisk biotop for bredrandede andskildpadder.

I denne biotop viste sig også pludselig denne megastore bredrandede landskildpaddehan (Testudo marginata sarda). I fuld vækst. Den havde meget travlt med at komme over i krattet på den anden side af græsarealet!

Den har meget travl med at komme væk!

Eftermiddagen var efterhånden så "gammel", at der ikke var flere skildpadder at se. Alle var gået til ro. Vi kørte til Hotel da Cecco i Santa Teresa, som vi brugte sidste år. Der var sandelig sket fremskridt her på hotellet! Sidste år var der kun adgang til WiFi i loungen, hvor portieren omhyggeligt kunne overvåge, at vi ikke kom til skade med dette nymodens påhit. Nu var der sandelig adgang til WiFi på værelset!