...............

Startside Side 2 Denne artikel er senest ændret i september 2017

Lille fortælling om Peters og min fine tur til skildpaddemessen i Italien .. Side 1

Der afvikles som bekendt talrige reptilmesser i Danmark og omegn hvert år. Mange danskere og andre skandinaver besøger i større og større omfang disse messer i Danmark, Sverige, Tyskland og Holland.

Den største reptilmesse i Danmark er pt Rødovremessen, der afholdes 2 gange årligt. Den nyeste er Sydsjællands reptilmesse, der stadig ekspanderer.

I Tyskland afholdes som bekendt angiveligt Verdens største reptilmesse 4 gange årligt i Hamm.

Det er den såkaldte Terraristika Hamm, der foregår i Zentralhallen i byen Hamm. (Og Hamm messen er ganske rigtigt voldsomt stor, mere end velbesøgt, trængslen er voldsom, lokalerne mere end overfyldte af myriader af besøgende, og det foregår altid i ekstremt høje rumtemperaturer!)

Alligevel skal denne messe stærkt anbefales! -Også til alle, der måske kun interesserer sig for landskildpadder!

Den besøges da også hvert år af talrige danskere.

Men i byen Cesena i Norditalien afholdes 1 gang om året i september måned angiveligt verdens største messe udelukkende med skildpadder! Den afholdes over 2 dage. Stedet for messen er Fiera di Cesena.

Arrangøren er den meget aktive italienske skildpaddeforening Tarta Club Italia.

Messen hedder Tartarughe Beach

Jeg har hidtil kun hørt om denne specialmesse på vandrørene, og kender umiddelbart ingen, der har været der tidligere. Men messen skulle være noget helt særligt for skildpaddeinteresserede.

Med al respekt for de store reptilmesser med alsidige udstillinger af reptiler af utallige arter, så har det jo aldrig rigtig været skildpadder, der præger billedet. Man ser højst et par enkelte voksne landskildpadder (bestemt ikke altid lige pæne), et par enkelte voksne sumpskildpadder, og ellers kun masser af unger af de mest kendte og mest holdte skildpadder.

Mon ikke det kunne være rigtig interessant for en gangs skyld at besøge en decideret skildpaddemesse? -"Nu lokker atter de lange veje!"

Peter var også interesseret i at undersøge, om Cesena messen var interessant for skildpaddenørder, så vi tog derfor afsted torsdag den 21. september 2017 om morgenen. Nu skulle det altså undersøges! Om ikke andet ville det være hyggeligt med en lille springtur!

Det regnede stabilt og vinduesviskene kørte monotont indtil Farøbroen. Herfra tørt vejr indtil færgen satte os af i Puttgarden i solskin. Nu var der sol og bare freie Fahrt sydpå!

Det hyggelige Landhotel Irschenberg ved ankomsten den 21. september 2017 om aftenen.

Troede vi! Den tyske Autobahn er som bekendt mere og mere plaget af Stau, og denne torsdag var ikke undtagelsen. Den ene Stau afløste den anden, og vi nåede først frem til vores hotel ved foden af Alperne ved 21.00-tiden. En time efter receptionens oplyste lukketid. Men Mutti, der var igang med at servere i restauranten, lukkede os nådigt ind. Ved tidligere overnatninger i Irschenberg på vej over Alperne har logiet for mig næsten altid været det store, upersonlige, men velfungerende motel direkte ved Autobahn. Men denne gang var valget faldet på det lille hyggelige Landhotel Irschenberg. Fint tysk køkken. Gute bürgerliche Küche. Man er vel i Bayern!

Fredag den 22. september 2017 forlod vi Irschenberg om morgenen i køligt solskin. Vi havde en smuk promenadefart gennem de flotte Alper i strålende sol. Slet ingen Stau i dag.

Det var iøvrigt første gang på mine alpeture, at jeg fik købt den påbudte lille vignette til forruden. Den viser, at man som minimum skal betale 10 dages afgift for at suse igennem Tyrol på en times tid. Den sælges for eksempel på den sidste tankstation før grænsen til Østrig, hvor vi tilfældigt holdt rast.

Husk den nu! Man kan nok ikke være heldig at slippe uantastet gennem Østrig hver gang!

Temperaturen i Brennerpasset var under 10 grader C. Den steg løbende under kørslen ned gennem Sydtyrol. Da vi nåede ned på PO-sletten i Italien, var temperaturen steget til 26 grader C. Det var sol og vindstille.

-Og så går det bare mod Brennerpasset

Promenadekørsel gennem alperne.

Cesena er en gammel by, der blev grundlagt af etruskerne længe før vores tidsregning. Den er i dag en by på ca 100.000 indbyggere.

Den har haft en meget omskiftelig historie og har tilhørt mange magthavere i Italiens velkendte kulørte forhistorie.

Byen blev alvorligt sønderbombet under 2. Verdenskrig, men den gamle bymidte er stadig en hyggelig oplevelse med meget gamle kirker, gamle huse og smalle stræder og små torve med tæt og stille atmosfære, præcis sådan, som man forventer det af gamle italienske byer.

Vi nåede frem til vores idylliske Hotel Albergo Cappello i den gamle bymidte midt på eftermiddagen. Vi checkede ind og fik udleveret vores forudbestilte tilladelse til parkering i den gamle by, der ellers er lukket for biler.

-Og så ud i byen! Fortøjningsøllen venter!

Vores meget italienske og meget hyggelige lille hotel Albergo Cappello midt i Cesenas meget fredelige og meget stille gamle bydel. Peter står i den kølige skygge i indgangen til hotellet. Vi fik hjørneværelset på 1. sal med smedejernsrælingen.

Lille trappe op fra værelset til altanen. På altanen stod iøvigt i en niche en madonnabuste med indlagt lys. Italien!

Når man kikkede ned til venstre fra vores altan kunne gadelivet i den lille gyde nydes her oppe fra. Der var selvfølgelig serveringsteder her.

Kølig fortøjningsøl i sommervarmen på det lille fredelige torv i Cesena! Vores fine hotel er huset med den røde markise helt nede i bunden.

Da vi kom tilbage til hotellet først på aftenen, var der en ny receptionist bag skranken. Hun fortalte, at hendes kollega havde glemt at fortælle, at der var marked på pladsen foran hotellet hele lørdagen. Og derfor parkering forbudt lige denne dag også for os. Vi måtte altså finde et andet sted i byen til vores bil. Hvis den stod der efter kl 02:00 natten til lørdag, ville den blive slæbt væk! Hold da op! Godt, at vi kun havde fået en enkelt fortøjningsøl. Heldigvis var der en betalings parkeringsplads med ledige pladser 500 meter fra hotellet!

Udsigten fra vores altan over det gamle torv i Cesena om aftenen.

Lørdag den 23. september 2017 startede med morgenmad i Pappa Reale, som er hotellets bar og cafe i stueetagen. (Voldsomt stort udbud af duftende friskbagt brød, herunder mangfoldige udgaver af lækre croissanter!).

Nu kom så den store dag. Var messen værd at køre så langt efter? Det fik vi snart at se.

Belært af erfaringerne fra alle andre store messer, var vi ved messebygningen i god tid før åbningen. Stedet for selve messen er iøvrigt lidt svært at finde. Der er ikke sat skilte/plakater op for messen på lygtepæle og andre steder i byen. Man holdt åbenbart kun messe for de særligt indviede!

Da vi holdt foran hovedbygningen på det sted, som GPS-en hævdede var det rigtige sted, var der ikke en mors sjæl. Heller ingen biler på P-pladsen. Ingen skilte om nogetsomhelst. Stedet lignede hovedbygningen til et utilnærmeligt og mennesketomt hotel med rød løber ned ad ad trappen. En kun italiensk talende person anviste, at Tartarughe beach vistnok var omme bagved. -Om bagved med os!

Den lille skare af ventende besøgende foran messebygningen 20 minutter før åbningen. Kun en mindre del del skal ind og se skildpadder. Hovedparten skal på teknologimesse!

Omme bagved hovedindgangen holdt kun enkelte biler. Foran indgangspariet til det store nye byggeri heromme stod højst 30 mennesker. Sandelig ikke som ved messerne derhjemme og slet ikke som de tætte køer af rigtig mange hundrede ventende foran Hamm-messen inden åbningen. Klokken var nu 20 minutter før åbning.

Det viste sig iøvrigt senere, at indgangen ikke liige var der, hvor vi nu stod! Men heromme var der så omsider et enkelt skilt på gavlen om Tartarughe Beach. OK, så var det da der, det foregik. Ved siden af skiltet om skildpaddemesse, hang et skilt om, at der osse var teknologimesse i bygningen. Da vi ca ved åbningstiden blev lukket ind i de tomme haller til de endnu lukkede betalingsboder, så vi, at hovedparten af de ventende var besøgende til teknologimessen i hallen ved siden af.

Flot mange meter stor skildpadde i den nærmest mennesketomme forhal var vartegn for skildpaddemessen. Men hvor er folk dog henne?

Efterhånden kom der betjening i betalingsboderne (flinke folk, også her), og vi kunne gå ind til, hvad der ventede os. Vi havde på dette tidspunkt stemt forventningerne temmelig langt ned. Var der virkelig ikke flere besøgende end den lille håndfuld, vi udgjorde her i den tomme forhal? Så var der vist ikke meget at komme efter her alligevel?

Ingen problemer med pladsen for os besøgende i den store lyse hal!

Men da vi så kom ind! Hold da helt op! Her var selvfølgelig masser af plads, når man betænker det beskedne antal gæster, der stod i kø før åbningen af messen. Der var jo ikke mange besøgende, når man er vant til messerne længere oppe i Europa. Men der kom da efterhånden flere og flere besøgende. Men slet ikke som på de messer der afvikles i Nordeuropa. Jeg har senere konstateret, at der ialt kom ca 4.000 besøgende i løbet af de 2 dage, messen varede. Alligevel ret pænt besøg!

Der var 74 udstillere, heraf 4 fra andre lande end Italien. Der var rigeligt med plads til alle

Hallen er stor, lys, venlig og med masser af plads til udstillere og gæster. Temperaturen holder sig (modsat f eks messen i Hamm) på et usædvanligt behageligt lavt niveau. (Den var ellers 26 grader C udenfor). Luften er frisk. Diskussionen om betimeligheden af de altid talrige medbragte barnevogne, som er voldsom i DK, er nok ikke eksisterende her. (Nu er jeg tilhænger af barnevogne på messen. Interesserede personer skal ikke holde sig væk, selvom de har børn! Og børmene er fremtidens herpetologer.) Der kom nemlig ingen med barnevogn, at jeg så. (Og her var der ellers god plads til dem.) Formentlig fordi udstillingen ikke averteres vidt og bredt for offentligheden ved skilte og plakater på lygtepæle og lignende rundt omkring i by og omegn. Måske Tarta Club Italia burde hænge plakater op rundt om i området, for at avertere for udstillingen, sådan som man gør heroppe i Nordeuropa? Det ville nok kunne mærkes på billetsalget og dermed indtjeningen til udstillingen. Og skabe og uddybe interessen for skildpadder hos godtfolk.

Så her på messen kommer i det hele taget ingen, der ikke ret præcist ved, hvad der er tale om. Denne udstilling afholdes for alvorligt interesserede skildpaddefolk! (Til gengæld kom mange af disse interesserede besøgende med fredelige hunde i snor. Hyggeligt, men helt utænkeligt i Nordeuropa.)

Men for søren, hvor var der voldsomt mange skildpadder her! Voksne, halvvoksne og unger. Virkelig mange arter og underarter. Alle ekstremt smukke! Både landskildpadder og vandlevende skildpadder! Kvaliteten var tårnhøj!

Her følger en række af vores fotos af oplevelserne på messen:

Der var adskillige flotte Aldabra skildpadder (Aldabrachelys gigantea) på udstillingen. Dette imponerende eksemplar målte ca 1 meter.

Men det viste sig, at mange udstillingsboder her ved åbningstidspunktet endnu ikke var rigtig bemandede, og udpakningen og udstilling af dyr var slet ikke på plads endnu. Der gik flere timer, før alle udstillere havde fået alle deres dyr ind i hallen og pakket ud, vedhæftet priser og fået alle effekter arrangeret klar til salg.

Udstillerne kom først rigtigt i gang efter at messen var åben for publikum. Gæsterne kom også først dryssende i løbet af formiddagen. Alle var afslappede og havde god tid. Lige modsat messen i Hamm, hvor der hele dagen er en stressende trængsel og et ophedet tempo, som når man i en stor lufthavn boarder et fly. -Her var faktisk en rigtig fredelig og hyggelig stemning. Nu var vi jo da osse i Italien!

Store og flotte afrikanske sporeskildpadder (Centrochelys sulcata). På nær en enkelt, har alle flotte og fuldstændig glatte skjold

Store og meget flotte bredrandede landskildpadder (Testudo marginata) med helt glatte skjolde. Hanner og hunner.

Store og flotte russiske landskildpadder (Testudo horsfieldii). Kun hunner

Meget store og flotte græske landskildpadder (Testudo hermanni boettgeri) Kun hunner.

Meget smuk stråleskildpadde (Astrochelys radiata) på ca 50 cm. 4.500 EURO.

Flotte store Gulfodede (Geochelone denticulata) og rødfodede (Geochelone carbonaria) skovskildpadder

Voksne Stjerneskildpadder (Geochelone elegans)

Der var også rundt omkring på bordene mange græske landskildpadder af vestarten (Testudo hermanni hermanni)

Græske landskildpadder (Testudo hermanni boettgeri). Kun hunner.

Som alle andre voksne landskildpadder på denne messe, var de græske landskildpadder (Testudo hermanni boettgeri) også meget store og smukke!

Leopardskildpadder (Geochelone pardalis).

Lange og fine terrarieopstillinger med halvvoksne landskildpadder. For eksempel Leopardskildpadder, stjerneskildpadder, forskellige europæiske landskildpadder, mfl.

Reol med terrarieopstillinger.

Aldabraskildpadder (Aldabrachelys gigantea)

Skovskildpadder Rhinoclemmys pulcherrima

Stjerneskildpadder

Pandekageskildpadder (Malacochersus tornei)

Æskeskildpadder (Terrapene carolina major).

Der pakkes løbende ud fra kasser og boxe!

Maurisk landskildpadde (Testudo graeca terrestris)

Udstillingsreol med terrarier

Udstillingsreol med terrarier (Testudo horsfieldii)

Meget store og flotte russiske landskildpadder (Testudo horsfieldii). Kun hunner. 160 EURO.

Megastore græske landskildpadder Testudo hermanni boettger. Kun hunner.

Gulfodede skovskildpadder (Geochelone denticulata)

Voksne mauriske landskildpadder (Testudo graeca ibera)

Æskeskildpadde (Terrapene carolina yucatana)

I plastikkasserne foran sumpskildpadder. I terrarierne bagved landskildpadder.

Hængselskildpadder (Kinixys erosa)

Der var skam meget mere at se her på den fine skildpaddemesse. Læs videre på Side 2