. ............

 

Startside Side 1 Side 3

Hong Kong

Septembertur 2013

Side 2

 

En slentretur og indkøbstur gennem gaderne i bydelen Mong Kok er bestemt ikke kedelig. Men sikken en hede!

Octopus Card

Foranlediget af al hurlumhejet med det danske rejsekort vil jeg da lige nævne Octopus Card i Hong Kong. Dette kort holdes bare hen imod indgangen til alle transportmidler i Hong Kong. Tog, busser, færger, osv. Når man går forbi, bipper det. Når man senere forlader udgangen fra transportmidlet, bipper det igen. På en skærm kan du lige i forbifarten se, hvor meget der nu står tilbage på kortet.

Kortet kan også bruges i museer, på restauranter, i forretninger, osv. Det er lynhurtigt og effektivt. Med mellemrum sætter man penge ind på kortet. Dette kan gøres på automater overalt i byen. Det er tilladt at overtrække kortet. Dette system har fungeret siden 1997! På denne måde er det en fornøjelse at komme meget hurtigt rundt overalt uden ventetider i den enorme by.

Apropos offentlige transportmidler (der alle er skinnende rene med polerede vinduer og frisk aircon, hvadenten vi taler om tog, busser eller færger), så er der overalt venligt servicepersonale til stede. For eksempel står der personale på alle togperroner, hvis eneste funktion er den, at man er klar til at hjælpe dig, hvis du skulle være i tvivl om noget. Det er desuden tryghedsskabende. I Hong Kong går man i stik modsat retning af Danmark.

En af de største hemmeligheder bag den udsøgte smag, der findes i maden i Hong Kong, er anvendelsen af absolut helt friske råvarer. Ikke noget med bare at tage op af fryseren! (I sin tid belærte Cindy mig om, at de ting, der ligger i en fryser INTET har med friske råvarer at gøre!) Ikke alene hentes disse råvarer hver dag på et af de mange, enorme fødevaremarkeder, men rigtig mange restauranter har også en stor del af maden på spisekortet gående spillevende i akvarier, mv. Her kan du selv i ro og mag udvælge lige præcis den fisk, krabbe, hummer, reje, musling, osv, som du ønsker at sætte tænderne i inde ved bordet lige om lidt. Inde i restauranten står der som regel endnu flere akvarier med levende dyr end dem, der er plads til i butiksfacaden.

Knælerreje, Squilla mantis (Mantis shrimp) blev Trines yndling. Den er ca 30 cm stor.

The Star Ferry Company

Silver Star er en af de charmerende veteranfærger mellem Kowloon og Hong Kong Island.

De charmerende veteranfærger (9 ialt) fra rederiet Star Ferry Boats har sejlet passagerer fra Hong Kong Island til Kowloon siden 1888. Selvom disse 2 bydele på hver side af Victoria Harbour nu er forbundet af adskillige tunneller for veje og jernbaner, ligger passagertallet på Star færgerne på 10 millioner årligt. I moderniseringens hellige navn var man for nogle år siden nået frem til, at disse gamle fartøjer skulle skrottes, men man besindede sig, og de atmosfæreskabende gamle skibe fortsætter heldigvis med at fragte personer over vandet i en Verdens allermest fotograferede havne. National Geographic har rated Star Ferries i Hong Kong som et af 50 "places of a lifetime". Selvfølgelig skulle vi sejle med en Star færge over til Hong Kong Island

Solar Star har lige lagt til kaj. Er den gamle veteran ikke et pragtfuldt syn?!

 

Udsigten fra The Peak på Hong Kong Island. Heldigvis var det nogenlunde klart i vejret denne dag. Som regel er det meget diset.

Jeg kommenterede det lave hegn af polycarbonat og oplyste, at i Danmark ville man have monteret et helt anderledes hegn om denne udsigtsterrasse. Jeg fik det korte svar: "If people want to jump, it is their own business!"

I de helt gamle og bakkede gader er bilkørsel umulig.

Hong Kong Tram

Sporvognene i Hong Kong er over 100 år gamle. De er i dag de eneste dobbeltdækkersporvogne (2 etager) i Verden. De forlængst hedengangne sporveje på Frederiksberg havde i sin tid også sporvogne i 2 etager. Hong Kong er meget stolt af sine sporvogne, som man fremhæver som miljøvenlig bytrafik. (Ak ja. Det var SFs borgmester Kurt Brauer, der i sin tid fik aflivet et af verdens mest fintmaskede og velfungerende og miljøvenlige sporvejssystemer, nemlig Københavns Sporveje. Han ville hellere have "fleksible" dieselbusser.) -Selvfølgelig skulle vi køre med sporvogn her i Hong Kong!

Hong Kongs sporvogne kører lige efter hinanden. "Der kommer altid en sporvogn og en pige til!"

Der er reklamer på hele sporvognen, der derfor passer fint ind i det spraglede bybillede i Hong Kong. Op ad facaden på huset bag sporvognen ses iøvrigt et af de meget anvendte stilladser i bambus. Her er der hængt net op foran stilladset.

Inde på fortovet sad pludselig den største kakerlak, jeg har set. Godt jeg ikke snublede over den!

Hong Kong Museum of History

Cindy viste os fornemt igennem Hong Kong Museum of History. Dette imponerende museum fortæller med udsøgte interiører og alle moderne hjælpemidler Hong Kongs historie fra urtiden op til i dag. I denne enorme bygning er der ikke sparet på noget. Der har åbenbart været en forståelig trang til at sætte tingene ordenltligt i relief, efter at englænderne har overgivet styret til Kina.

Et af de mange flotte interiører.

På alle etager, ved alle trapper og i alle lokaler stod der masser af venligt personale, der med hænderne viste publikum videre til næste emne. Der var selvfølgelig skilte alle vegne til det samme, men alligevel. Man er ikke tilbageholdende med at sætte folk i arbejde i Hong Kong.

Selv en meget gammel original junke var udstillet! Og man måtte gerne gå ombord! Folk opfører sig selvsagt ordentligt her i byen!

Da vi gik igennem de rystende udstillinger af ulykkerne under den anden verdenskrig, og Japans bestialske besættelse af Kina, blev vi højlydt og insisterende kontaktet af en ung mand fra Hong Kong. Vores indbyrdes samtale gav ham anledning til at fortælle, at han hadede japanerne. Hans bedstemor var blevet hugget i stykker med et sværd af en japansk soldat. Han fortalte, at han hvert år på denne dag besøgte museet. Datoen er en mindedag for noget af det forfærdelige, som japanerne forøvede under krigen. Han var meget ophidset og engageret. Der er stadig mange sår her, der ikke er lægte!

Museet fremviste også en mange millioner år gammel skildpadde, som er fundet her i Hong Kong.

Havnen igen

En aften, mens mørket som altid ved denne tid hurtigt rullede hen over Victoria Harbour, sad vi på en af de fremragende restauranter, man har her i byen (de friske råvarer!)

En ordentlig bamse med over 20 store kamphelikoptere stående på dækket var lige listet ind til pieren overfor restaurantens store terrasse. Jamen sådan nogle hangarskibe til helikoptere har Kina da ikke? Det har Japan derimod. Her kaldes de helikopterdestroyere. Men det kunne da af gode grunde ikke være en japaner dette her? Den indbyrdes tone mellem de 2 lande pt er bestemt ikke til gensidige visitter af denne slags pittbullskibe?

Billedet er det sidste, som blev taget med min gamle Nokia. Dette foto afgjorde sagen. Opløsningen er altså for ringe til at lave en ordentlig forstørrelse. Dagen efter købte Henrik og jeg hver sin HTC One.

Efter maden gik vi selvfølgelig aftentur på molen, som de siger i Hornbæk.

-Men Tsim Sha Tsui Promenade er nu ikke helt det samme! Der skete iøvrigt en hel del. Vi så 2 store politispeedbåde og 3 politihelikoptere i aktion!

Man skal være meget blasert, hvis man ikke synes, at dette er ret flot!
Der er altid fuldt af mennesker også her på havnepromenaden. Meget forståeligt!

Asiens største Buddha statue

Asiens største Buddha er opført ved Po Lin Templet på en bjergtop på øen Lantau. Vi skulle nænsomt have været båret op til denne enorme staue af en svævebane fra MTR Tung Chung Station. Svævebanen var bare under reparation, så vi måtte i stedet tage bussen, der brugte 45 minutter til turen op ad serpentinervejene. Figuren er 33 meter høj incl. soklen. Han er støbt i 250 ton bronze! Dette tog 10 år. Man kommer op til figuren ad en trappe på 268 trin. (-Og det var over 30 grader varmt!) Indvendig i selve statuen er der trapper, der fører op gennem 2 etager.

Så er vi næsten oppe! Bemærk det gamle soltegn (Svastika) på Buddhas bryst!

 

Han er godt nok stor!

 

Selvfølgelig præger buddhaen øens profil.

Skildpadder som medicin

I Hong Kong ligger forretningerne med alternativ kinesisk medicin tæt. Nogle steder ligger der mange af slagsen i samme gade. Når omfanget er så kolossalt som her, er det vel ikke længere retvisende at betegne denne medicin som alternativ. I disse forretninger for traditionel medicin finder du til medicinsk brug simpelthen alt i tørrede dyr og planter, samt dele og produkter heraf. Også af skildpadder! (Blandt andet sælges hele, tørrede, bugskjolde og skiver heraf. Desuden sælges formalet/knust bugskjold af skildpadde i form af pulver.)

Traditionel kinesisk medicin er en meget stor og spændende artikel!

 

Tørrede dyr og dele af tørrede dyr på alle hylder. Også søheste! Nok ikke tilfældigt, at søhesten snart er udryddet!

Guīlínggāo, også kendt som Tortoise Jelly eller Turtle Jelly, er en kendt gele i den kinesiske medicin. Den sælges sågar også som dessert på restauranter. Den bliver efter traditionen blev lavet på bugskjoldet af Golden Coin turtle (Cuora trifasciata). Der tilsættes forskellige urter under processen. Guīlínggāo er efterspurgt, fordi den fremmer ens generelle velvære. Man fremhæver især, at den er en kur mod kræft. På grund af disse oplysninger, skal Cuora trifasciata være den dyreste skildpadde i handelen. Prisen for et enkelt dyr skal løbe op i 25.000 HKD. Denne skildpaddeart er derfor nærmest udryddet. Udover forretninger, der sælger tørrede dele af dyr, finder du også forretninger, der løbende fremstiller og sælger egentlige mixturer af skildpadder. Herunder Guīlínggāo.

Her ses en af de mange (faktisk meget flotte) forretninger, hvor man traditionsmæssigt forarbejder og afkoger skildpadder. I kælderen nedenunder butikken går skildpadderne klar til at komme i gryderne/kedlerne. Det var dog ikke Cuora trifasciata, der gik dernede på dødsgangen. Cindy oplyste, at man anvender alle slags skildpadder til produktionen, og man er ikke altid lige ærlige med, hvilke skildpaddearter, der gøres brug af. Landskildpadder smutter også med ind imellem. Cindy udpeger den flaske på disken, der efter den kinesiske påskrift indeholder skildpadde. Jeg købte den dog ikke!

Et zoomfoto ned gennem kældervinduet afslører, at man denne dag anvender rødørede terrapiner? i firmaet

Til venstre ses et foto af denne forretnings salgsflaske. Man ser tydeligt 2 skildpaddebugskjolde (plastron) på "slipset".

I traditionel kinesisk medicin refererer de forskellige afkog af skildpaddens bugskjold oprindelig til lever, nyre og hjerte. Det styrker yin og fastholder yang. Det styrker knogler og muskler. Det afbøder problemer med ryggen. Endvidere er det godt mod hoste og er feberdæmpende. Ligeledes beriger det blodet og afkøler kroppen i den tropiske varme. Det afhjælper overgangsalderproblemer som for eksempel natlige svedeture, hedeture og irritabilitet. Endvidere er det livsforlængende! Jamen for katten da! Selvfølgelig er det blevet den store sællert her!

Her følger en af opskrifterne på en "skildpaddetonic": Bugskjoldet fjernes fra skildpadden, renses og tørres (oprindeligt i solen). Skjoldet knuses. Der anvendes 10-30 gram bugskjold pr portion. Dette koges først. Så tilsættes forskellige urter. Man kan også starte med at lave en fond på for eksempel afkogt fjerkræ og derpå tilsætte ovennævnte afkog i passende forhold.

Der findes også klassiske opskrifter, hvor skildpaddeskjoldet renses af den varme sol, mv, ved at ligge nedgravet i tørt sand. Sammen med noget af det resterende tørre sand røres skildpaddeskjoldresterne op med edddike.

Det frarådes gravide kvinder at indtage skildpadde i graviditetsperioden. Desuden bør ammende kvinder være tilbageholdende med forbruget.

Det oplyses, at man mange steder også anvender skildpaddens rygskjold (carapax) i produktionen.

Man kan også købe medicin tilvirket af skildpadde i form af piller.

 

På en tavle foran i forretningen vises en oversigt over menuerne. Det er ikke skildpaddeprodukter altsammen. Øverst til venstre ses "Herbal tortoise jelly (guilling jelly)". Cindy peger på et andet skildpaddeprodukt, der drikkes som te.

Her sælges også medicin lavet på skildpadder. Pilen peger på et fornemt foto af udsøgte skildpaddearter.

 

Bag disken så jeg: Her i forretningen bruger man denne dag Pelomedusa subrufa? i produktionen.

 

I havnekiosken på Star Ferry Pier, Tim Sha Tsui, Kowloon, kan den travle passager lige nå at indtage en gang varm skildpaddesuppe inden afgang. Foto af et iøjnefaldende skilt på kioskens facade.

 

Wong Tai Sin Templet

Foran Wong Tai Sin Templet står de sædvanlige drageskildpadder.

Vi besøgte Wong Tai Sin templet. Dette tempel har flere bygninger og rummer Budhisme, taoisme og konfuianisme. Cindy har for nogle år siden fået sin fremtid oplyst her. Indtil videre har det oplyste vist sig at passe. Trine ville også prøve dette, nu vi var her. Efter at have gennemgået et ritual med røgelsespinde, henvender man sig i de parallelt løbende små gader på tempelgrunden. Her sidder de indviede præster. Man vælger selv sin præst og han redegør for det fremtidige forløb indenfor det tema, som man forinden har bedt om. Cindy fungerede som tolk. (Her 1 måned efter hjemkomsten til Danmark har de første forudskikkede hændelser indfundet sig hos Trine fuldstændig i overensstemmelse med det, som præsten oplyste!) Men jeg tror selvfølgelig ikke på sådan noget, så det...

Her udføres ritualet med røgelsespinde foran Wong Tai Sin templet.

 

Der stod 2 drageskildpaddestatuer foran hovedtemplet.

 

Denne tempelskildpadde i en dam i Wong Tai Sin templet blev besøgt af terrapiner fra dammen!

 

Rødøret terrapin i den stiie tempeldam.

Ten Thousand Buddhas Monastery

Tempelskildpadde af Jade i en dam i Ten Thousand Buddhas Monastery. Bemærk terrapinerne!

I de stille damme i templerne så jeg mange sumpskildpadder. Fortrinsvis rødørede terrapiner og Mauremys sinensis. Men i dammene andre steder i Hong Kong lever der selvfølgelig også sumpskildpadder. Det er altså ikke kun Botanisk Have i København, der er så eksotisk. Den afgørende forskel er, at i Hong Kong er klimaet unægtelig anderledes og temperaturen så høj, at skildpadderne kan formere sig, hvis de bare selv gider!

I et af de mange templer i Ten Thousand Buddhas Monastery står denne store guldbelagte Buddha figur. Bemærk det urgamle soltegn Svastika på statuens bryst. Svastika anvendes i Buddhismen. Jeg så tegnet allevegne i Hong Kong. Også på husfacader. Det ses også meget på skoleuniformerne. Svastika står for bøn og lykke. Det er kun på grund af en tysktalende tidligere korporal, der i sin tid satte sig på magten og hærgede i Europa, at man hos os i dag er afvisende overfor hagekorset, fordi det her på grund af ham forbindes med Nazisme.

Læs videre på Side 3

Startside Side 1 Side 3