. ............

KUGs forårstour 2016

Side 5

Nordvestkysten (fortsat)

Vi kørte lidt ind i landet mod syd og ledte i lovende biotoper. Og pludselig var der bid i en af dem. Se bare nedenunder.

Dette viste sig at være en beboet landskildpaddebiotop!!

En kæmpestor bredrandet landskildpadde sad her i vegetationen og ventede på KUG! Thomas spottede den efter få minutter.

En stor flot massiv og tung bredrandet landskildpadde var det. En rigtig voldsom og impressiv Testudo marginata sarda

Sikken en flot han! På Sardinien har hannerne ellers ikke flotte udkrængede haleskjold med takker som dette. Men det havde ham her altså!

Vi vendte den flotte bredrandede landskildpadde. -Det viste sig overaskende at være en hun! Det var da ligegodt kattens! De sardiske bredrandede landskildpaddehanner har ikke udkrængede og takkede skjolde som de græske har. Til gengæld kan man så falde over en sardisk hun, der har det i stedet!

Den flotte sardiske bredrandede landskildpaddehun med flæser i bagskjoldet (Testudo marginata sarda)!

Vi siger farvel til den helt speielt flotte sardiske bredrandede landskildpaddehun.

Vi forlod biotopen med den enlige, flotte bredrandede landskildpaddehun. Selvom vi søgte om og om igen på kryds og tværs, så fandt vi bare ikke flere landskildpadder her i området hos hende! Selvfølgelig var der flere, men de var ganske væk. Vi kørte helt op til nordspidsen af Sardinien. Vi ville nemlig til

La Maddalena

Vi ville gerne lige se, om vi kunne finde landskildpadder på øen La Maddalena og naboøen Caprera. De to øer er indbyrdes forbundne med en dæmning. Fra havnebyen Palau går der færge til La Maddalena, kunne vi se på kortet. Det kunne faktisk under alle omstændigheder være et fint og afvekslende indslag med et lille cruise mellem småøerne i Sardiniens nordlige skærgaard. Ind imellem har man da lov til at lege almindelige turister! Så nu afsted til Palau!

Vi forlader Palau

Vi kørte ned til havnen ad hovedgaden i Palau. Lige før færgelejet ligger billetlugen på højre hånd. Et skilt på muren oplyste, at næste afgang var kl 16:45. Klokken var nu 15:40. OK, jeg bad om billet til bilen og os. Da jeg skulle betale, fortalte den rare mand, at hvis jeg ikke ville vente, så sejlede konkurrenten nede på havnen om hjørnet til venstre om bare 1 minut. Nå, var der flere selskaber? Ind i bilen og ned på kajen. Derovre bagved lå der da også en færge, kunne vi se nu! Op ad færgeklappen som sidste bil. Færgen sejlede, før vi fik slukket motoren. Billet skulle vi bare købe i land, når vi kom over, sagde en af matroserne. For at sikre sig, at vi nu også huskede det, tog han lige mit pas. Sådan!!

Her ankommer vi til smukke og charmerende La Maddalena. Byen hedder det samme som øen og omvendt! Færgen i forgrunden er den konkurrerende båd på vej til Palau.

Hotel Exelsior lå lige på havnekajen. Så det var let at finde overnatning. Der var WiFi "for all your devices!", sagde receptionisten triumferende. Og her var det stabilt og rakte langt væk fra hotellet. Også til fortovsrestauranterne hen ad kajen. Den søde pige i receptionen talte engelsk. Det gjorde man iøvrigt overalt på denne ø. Her kørte også masser af biler på udenlandske nummerplader. Der var i det hele taget en ganske anderledes moderne og international atmosfære her i byen, end vi hidtil havde mødt på touren. Pudsigt, at man skulle ud på en klippeø nord for Sardinien for at opleve det! Måske hænger det også sammen med, at der på nogle af småøerne lige ud for La Maddalena er ikke alene en italiensk flådekommando, men også en amerikansk flådebase!

Der var masser af aktivitet, når vi kikkede ud af KUGs værelse på Hotel Exelsior. Men vi kunne jo ikke bare stå her. Vi skulle selvfølgelig ud i byen og slutte dagen af.

Ja, der var ganske rigtigt et fredfyldt havnemiljø i den pragtfulde by. For en gangs skyld fulgte der ikke små snitter med fra køkkenet til vores fortøjningsøl. Her var det desværre blevet så internationalt, at man bare satte et par omgange chips og peanuts ud sammen med øllet. Færdig!

Den uden sammenligning mest atmosfærefyldte og hyggelige by på denne tour. Kommer du til Sardinien, har du ikke oplevet så intenst og stemningsfyldt et bymiljø, før du går i land på La Maddalena.

Det er ikke bare på og ved havnen, at der er spændende at gå tur. Også de små gyder i centrum lokker dig til at fortsætte vandringen! Man ved aldrig hvem og hvad, man møder!

For eksempel møder man i den stille aften selveste Garibaldi! (Som bekendt var det guerillalederen Guiseppe Garibaldi, der i 18tallet med sine svende kæmpede til højre og venstre og samlede Italien til den nuværende størrelse med vatikanstatens Rom som hovedstad! Han er født på naboøen Caprera). Han havde åbenbart fået lov til at være lidt oppe i nat! Han sad og ventede på os på en granitbænk på et lille torv.

Torsdag den 5. maj 2016

Solen skinnede lige fra solopgang. I dag ville vi så omhyggeligt undersøge de to øer La Maddalena og Caprera.

Typisk biotop på La Maddalena. Vi ser mod syd. Helt i baggrunden ses Sardiniens nordkyst. Om her er pænt? Hvad synes du!

La Maddalena er en lille ø. Den har et areal på ca. 49 km² og har ca. 11.500 indbyggere. Det siger sig selv, at vi på så lille et areal hurtigt fik gennemtravet de (faktisk ret sammenhængende) områder, der ikke var bebygget. Disse områder var velegnede som biotoper for for eksempel bredrandede landskildpadder. Men vi fandt slet ingen landskildpadder! Derfor kan der jo godt leve nogen!

Nix! -Ingen skildpadder her på øen! I dag. Nede ved vandet ses byen på La Maddalena.

Vi kørte derfor videre over den smalle dæmning til naboøen Caprera. Denne ø er endnu mindre end La Maddalena. Øen har et areal på kun 15,7 km². Der bor kun en lille håndfuld mennesker.

Udsigten fra Caprera mod vest over mod La Maddalene. Dæmningen mellem de to øer ses midt i billedet.

Vi fik også gennemgået de mulige biotoper på Caprera. Der kunne sagtens også leve bredrandede landskildpadder her, men vi så ingen. Vi så heller ingen tegn på, at der skulle være skildpadder i form af trykspor ol. Derfor kan der jo godt være nogen. Der var selvfølgelig firben og gekkoer.

Her er der tale om Hemidactylus turcicus.

Her er der tale om

Vi var henne ved Garibaldis villa (La Casa Bianca) på Caprera for at se nærmere på den, nu vi var her. Han ligger begravet ved siden af villaen. Garibaldi har vistnok et lidt blakket ry udenfor Italien. Han deltog blandt andet i søslag og kampe på landjorden i Sydamerika, inden han skiftede til frihedskæmper i Italien. Denne frihedskamp gik i store træk ud på at smide østrigerne på porten i Norditalien, smide bourbonerne ud af Syditalien og smide paven ud af det centrale Italien, på nær Vatikanet.

Men der holdt et par busser med masser af livlige skolebørn foran villaen, så vi ville ikke stå i kø overalt efter dem. Vi besluttede at lade dem have det hele i fred. Vi ville så hellere tage tilbage til Sardinien og udnytte tiden og dagslyset til fortsatte undersøgelser. Det var jo heller ikke for sjov, at vi var afsted!

Nordsardinien

Vi kørte lige ombord på den ventende færge i La Maddalenas havneby, og den sejlede 2 minutter efter. Kommet i land i Palau kørte vi straks mod sydøst.

Sydøst for Palau fandt vi snart en biotop for bredrandet landskildpadde.

En rigtig fin biotop for sardisk bredrandet landskildpadde. Viste det sig.

En megastor sardisk bredrandet landskildpaddehun (Testudo marginata sarda) vandrede rundt her i biotopen

Sardisk bredrandet landskildpaddehun (Testudo marginata sarda).

Og nu bare hurtigt ind i krattet!

Det flotte rygskjold på en sardisk bredrandet klandskildpaddehun (Testudo marginata sarda).

Bugskjoldet på sardisk bredrandet landskildpaddehun (Testudo marginata sarda).

Vi fortsatte gennem det nordlige Sardinien og gennemsøgte adskillige biotoper. Vi havde kun positivt resultat en enkelt gang.

Et andet sted i det nordlige Sardinien kunne man se hende her. Sardisk bredrandet landskildpaddehun (Testudo marginata sarda).

På vej langs buskadset og så ind og gemme sig!

KUG fandt ikke mere denne dag. Vi var nu så langt nede mod syd, at vi besluttede at køre ind til Olbia for at overnatte.

Olbia har ca 60.000 indbyggere. Den skal i antikken være grundlagt af folk fra Karthago i Nordafrika. Den er i dag en levende forretnings- og industriby. Den er lidt turistet, især fordi der er ligger store badestrande ude mod øst. Der er lufthavn.

Vi fandt et hotel. Optaget. Fandt endnu et. Også fuldt optaget. Det var det tredje også. Prøvede det fjerde. "Beklager, vi er booket helt op, men vi er ved at være færdige med at indrette en bygning med ferielejligheder. Jeg viser Jer lige derhen!" Flink portier!

Stedet hed Residence Regina Elena. Det lå på et lille og fredeligt torv midt i centrum.

Residence Regina Elena

Et kik fra KUGs vindue i Residence Regina Elena ud over det lille og fredelige torv. (Jeg vil til Sardinien igen!).

En møbelpolstrer stod udenfor sin forretning i den lille gågade og udnyttede dagens sidste lys, inden han holdt fyraften. Han fik lige et par gode sagkyndige råd af Thomas!