.... ..........

 

Side 1 Side 2 Side 3 Side 4 Side 5 Side 6 Side 7 Side 8 Side 9 Side 10

Side 11 Side 12 Side 13 Side 14 Side 15 Side 17 Side 18 Side 19 Side 20

Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Startside

Tyrkiet Grækenland Rejseberetning april 2010 Side 16

Kalamanitsa igen

Vi kørte gennem den lille by Kerasia til lyden af kirkeklokker og vendte om. Byen var sat helt i stå på grund af begravelse, som havde lukket og affolket alle tavernaer på nær en, der til gengæld var godt besat. Turen tilbage gennem bjergmassivets snoede veje var selvsagt lige så flot som turen ud. De små veje her nord for Volos er i fremragende stand, som alle landeveje og biveje i Grækenland i dag. Ved Kalamanitsa så vi igen en græsk landskildpadde i livsfare på asfalten. Vi hoppede ud af bilen, blokerede vejen og fik skildpadden lempet ind i sikkerhed. Efter at vi var kørt, var den vel på vej over asfalten igen. Efter at have stået lidt her ved skildpadden, var jeg ikke i tvivl. Græske bilister betragter mig som topmålt idiot!

En af de sædvanlige vejkrydsninger i Grækenland. Græsk landskildpadde ved Kalamanitsa.
Den havde besluttet ikke at røre sig overhovedet. Den måtte bæres i sikkerhed.
Både skildpadden og fotografen overlevede dette her.

Vi gik lige nogle ture i området for at se, hvor de andre skildpadder befandt sig. For selvfølgelig gælder den gamle devise: Hvor der er en, er der flere. Vi så dog ikke flere skildpadder. Til gengæld var her mange sommerfugle. Herefter satte vi kursen mod havnen i Volos.

Sommerfugle suger fugt i hastigt udtørrende vandpyt i Kalamaitsa.

Volos

I Volos ville vi blive et par nætter. Vi tog det sædvanlige hotel Aura ved havnen. På havnemolen stod den som altid i Volos på trækulsgrillet blæksprutte. Havnemolen i Volos er bestykket med et halvt hundrede stemningsfulde tavernaer, så man kan altid få mad her i autentisk havnemiljø. Det er grækerne selv, der går i byen i Volos. Volos er en stor havne-, handels- og industriby, og der kommer ikke mange turister her.

Som altid havudsigt fra altanen.

Torsdag den 22. april 2010 i sol og havblik gik vi morgentur på molen, og så de små fiskerbåde komme ind og lægge til lige her. Som alle græske byer er Volos overproppet med splinternye biler, så man er nødt til at parkere i et større anlæg på havnen, hvis man skal forlade bilen mere end nogle få minutter. Så en morgenspadseretur på havnen står alligevel på programmet.

De store erhvervsfiskerbåde går ind i fiskerihavnen. De små anløber molen her.
Her filetteres og sælges rokker.

I 2004 så John og jeg en fisker fra en af de små både bære en række friskfangede blæksprutter hængende på en stang over til den taverna, hvor vi sad og studerede menukortet. Menuen blev selvfølgelig straks nyfanget blæksprutte. Det har den været hver gang her på havnemolen i Volos lige siden.

Pelion

Vi havde besluttet at bruge hele torsdagen på Pelionhalvøen, der fra Volos strækker sig langt mod sydøst som den ene halvdel af kæberne på en knibtang.

Pelion er en bjergkæde i forlængelse af bjergmassivet nord for Volos. Området er et meget søgt turiststed for grækerne selv, men er næste ukendt for udlændinge. Der skulle være marginataer her, men skildpadder eller ej, så havde vi lyst til under alle omstændigheder at være vaskeægte turister for en dag og opdage denne spændende og meget uspolerede halvø.

Ekstremt smalsporet er man på Pelion. Banen har kun 600 mm. sporvidde. Ano Lachonia station.

Jeg skulle selvfølgelig undervejs lige se lidt af Pelionbanen. Banen er ekstremt smalsporet med en sporvidde på kun 600 mm. Dette er den smalleste sporvidde på denne Jord for jernbaner med persontrafik. Sporvidden findes også i Polen og enkelte andre steder. Og den var lige ved at komme til Danmark, idet man i 1920erne seriøst overvejede at tillade persontrafik på det fintmaskede 600 mm. roebanenet på Lolland. Pelionbanen lukkede i 1970erne, men kører stadig som veterantog/turistbane om sommeren. Pietetsløse personer har hugget banens damplokomotiver op, og i stedet kører man med et rædselsfuldt diesellokomotiv fra Schöma i Tyskland. Med attrapskorsten.

Vi står på sydspidsen af Pelion og ser mod nord. En udpræget marginatabiotop, men her er ingen!

Turen genem Pelion fra nord til syd og tilbage var enestående. Der var kun sporadisk trafik på de smalle og snoede bjergveje. Vejene førte os hele tiden langt op og ned igen. Hele Pelion er et stort bjergmassiv. Flotte udsigter hele tiden! Undervejs kørte vi gennem det ene store udbrændte område efter det andet. Træstammerne stod sorte tilbage, men vegetationen iøvrigt havde retableret sig i stort omfang. Store dele af Pelion har åbenbart været ramt af de store skov/naturbrande i 2007 og 2008.

Ved Marathia er der sandstrande. Og taverner for turister, når sæsonen åbner. I april er her stille.

Vi fandt slet ingen landskildpadder, selvom vi travede rundt i de oplagte biotoper, der ikke havde været brændt. Du skal besøge denne naturskønne og uspolerede halvø med masser af små pittoreske lanndsbyer, men du behøver ikke at lede efter skildpadder på Pelion. Vi sendte iøvrigt postkort fra posthuset på torvet i den lille stemningsfulde landsby Argalasti.

Der var mange smaragdfirben på Pelion. Men ingen skildpadder!

Det var mærkeligt at gå rundt her i mange oplagte skildpaddebiotoper på Pelion i det flotteste solkinsvejr uden at finde en eneste skildpadde. Men jeg har fundet forklaringen: Pelion er kendt fra antikken som hjemstedet for kentaurerne (mennesker med hestekrop). Vi så heller ikke en eneste kentaur på Pelion i dag. (Jeg så måske et spor af en kentaurhov på en bjergsti, men jeg er bestemt ikke sikker.) Man har altid diskuteret, hvad kentaurerne levede af. Jeg har fundet ud af det. Deres føde var selvfølgelig udelukkende skildpadder! Da de i deres umættelige sult havde udryddet de sidste landskildpadder på Pelion, uddøde de. Derfor er det nu slut med både skildpadder og kentaurer på Pelion.

Vi kørte tilbage til Volos ad de flotte, stejle bjergveje på Pelions vestlige side. Undervejs passerede vi et skisportsted. Landskabet er da også velegnet til alpine discipliner, men på denne årstid i den varme aprilsol i det blomstrende og duftende forår er det svært at forestille sig sne lige her. Vi nød solnedgangen på havnemolen i Volos.

Lun aftenstemning på molen i Volos

På aftenens taverna på havnemolen i Volos checkede vi lige mobilen. Ifølge dagens SMS-beskeder var der stadig aske over Vesteuropa. Der var fortsat flyveforbud. Det var stadig tvivlsomt, om vi fik Sune at se næste dag i Athen.

Fredag den 23. april 20010 var igen en dag med flot forårssol. Fra tidlig morgen susede vi ned ad motorvejen mod Athens lufthavn, hvor Sune gerne skulle lande ved 13:00-tiden. Han var taget til Kastrup kl. 05:00 om morgenen, hvor han sad og ventede. I løbet af formiddagen ville det blive besluttet, om flyveforbuddet kunne ophæves eller ej.

Syd for Erythus

Bredrandet landskildpaddehan Testudo marginata syd for Erytus.

Vi flyttede os hurtigt ned ad motorvejen, og der var jo ingen grund til at nå tidligt frem og sidde og vente i en fantasiløs lufthavsbygning. Ved byen Thiva forlod vi derfor motorvejen og kørte syd på ad almindelig landevej. Syd for Erytus fandt vi et egnet sted at gå tur. Det var en gammel militær forlægning med tilhørende øvelsesterræn på bjergsiden. Stedet var åbenbart forladt ved Murens fald i sin tid, og det hele var nu en pænt tilgroet biotop med enkeltstående pinjetræer, de flotte søjleformede cypresser man ser overalt hernede, og græsbevoksede arealer. Der var en konstant vekslen mellem krat og lysninger. Vi fandt en bredrandet landskildpaddehan på 27 cm., men så måtte vi afbryde videre afsøgning af biotopen, for nu var Sune minsandten lettet i Kastrup med 1 times forsinkelse. -Vi skulle afsted mod lufthavnen nu.

Her blev Jan og jeg enige. Vi ville have søjleformede cypresser i vores frilandanlæg derhjemme.

Vi var i Athens lufthavn lidt før SAS-maskinen landede med Sune, og midt på sin fødselsdag påmønstrede han Den gule Gummibåd. Det vil sige lige efter kl. 14:00. Det var ellers tæt på, at at askeskyen fortsat havde forhindret, at flyveforbuddet var blevet hævet..

Vulkanaskeskyen fra Eyjafjallajökull på Island stoppede ikke Sune.(Wikipedia)

Jeg har senere forstået på morgenaviserne, at den islandske samfundsøkonomi afgik ved døden under finanskrisen. De efterladte havde bestemt, at asken skulle spredes over Europa. Og det var så det, der skete i de dage.

Vi kørte til Peloponnes fra lufthavnen. Som sædvanlig skulle man være hurtig, hvis man lige ville nå at se et glimt af Korintherkanalen når man susede over den på motorvejen. Straks på den anden side af kanalen drejede vi mod syd og kørte over Epidaurus. Vi ville til den pragtfulde ø Poros.

Katakali

Bredrandet landskildpaddehan (Testudo marginata) i Katakali

Ved Katakali gjorde vi holdt og gik lidt rundt i en meget stenet biotop med træer, krat og enkelte lysninger. Her fandt vi en bredrandet landskildpaddehan på 27 cm. Vi fandt ikke mere, og iøvrigt var stedet ikke så interessant, ja efter omstændighederne rent ud sagt kedeligt, så vi fortsatte sydpå.

Aftenen kommer. Så går det hjemad med gederne. (Konens ged i græsset!)

Ved Nea Epidaurus forlod vi igen bilen og gik ind i en lovende biotop, der lå på en svag skråning ud mod havet. Vi nåede ikke at få set ret meget efter skildpadder, før en gammel græsk morlil kom gående hjem med sine geder. Hendes mand dukkede op og stod og ventede på hende. De var selvfølgelig nysgerrige, men talte ikke andet end græsk. Som så mange andre grækere troede de, at vi var "americani", formentlig på grund af kameraerne, bilen og den hurtige og målrettede afsøgning af deres landområder. Det virker givetvis lidt arrogant på de lokale, så selvfølgelig er det forståeligt, at man rundt omkring i Grækenland antager os for at være amerikanere, når vi pludselig dukker op med en optræden, som om vi har en særlig mission, som er skjult for andre. -Og det har vi jo faktisk

Sune tegner og fortæller.

Vi holdt kulturmøde i Katalaki. Som sædvanlig var det ikke muligt at forklare, hvad Danmark er for noget. Og slet ikke at gøre det begribeligt, hvor det i det hele taget ligger. De var oprigtigt imødekommende og venlige, men desværre kunne vi ikke tale med og forstå hinanden. -Jeg tror, at vi kunne have købt grunden her! Frilandsterrarie med havudsigt!

Læs videre på side 17

Side 1 Side 2 Side 3 Side 4 Side 5 Side 6 Side 7 Side 8 Side 9 Side 10

Side 11 Side 12 Side 13 Side 14 Side 15 Side 17 Side 18 Side 19 Side 20

Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Startside