.... ..........

Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Startside

Tyrkiet Grækenland Rejseberetning april 2010 Side 17

Poros

Det er den store ø nord for dæmningen, der er biotop for marginataer.

Poros bliver man ved at vende tilbage til, når man har været der en gang.Vi fortsatte derfor sydpå mod denne pragtfulde ø, som kan anbefales på det varmeste, også hvis du overvejer en familiechartertur til Grækenland. Poros er som bekendt en dobbeltø med en lille sydlig del, som indeholder den oprindelige bebyggelse, og en stor nordlig del, som rummer naturværdierne. Øerne er bundet sammen af en dæmning.

En hurtig færgetur på 5 minutter fra Pelopones, og så var vi der. Vi blev som sædvanlig pakket på dækket (bilerne blev nærmest anbragt med en ske), så det var ikke muligt at komme ud af køretøjerne. Skibstilsynet i Danmark, der håndhæver bestemmelsere om, at bilister ikke må opholde sig i deres køretøjer under overfarten, ville ikke få et ben til jorden her. Husk at rulle dine vinduer ned, inden du slukker for tændingen. Så kan du måske komme ud denne vej, hvis færgen synker. Vi flyttede som altid ind på det fine gamle hotel Dionysos fra 1826. Jeg afleverede rutinemæssigt mit pas til den kønne svigerdatter, der nu åbenbart nu passsede hotellet efter de to gamle koner.

Udsigten fra værelset gennem skodderne på det 180 år gamle hotel Dionysos
Privat udgang fra værelset til udsigtsterrasse med gamle terrakottastatuer.
Morgenmaden indtages på tavernaen under hotellet.

Sune havde friske danske aviser med, så vi lige kunne blive opdateret med, hvad der nu rørte sig i Danmark. Herefter vendte vi byen og havnen og spiste fødselsdagsmiddag for Sune på en af de mange tavernaer på havnemolen. Da vi kom tilbage til hotellet, var vi helt alene. Personalet var alle taget hjem til dem selv for natten.

Lørdag den 24. april 2010 skulle vi rigtig undersøge Poros. Da vi kørte om morgenen, spurgte Sune, om jeg havde husket at få mit pas tilbage. Næeh, det havde jeg da helt glemt. Tilbage til hotellet, hvor det lykkedes at finde et telefonnummer, man kunne ringe til. Svigerdatteren havde taget mit pas med hjem på bopælen dagen før. Mens vi ventede på hende, kom den ene af de gamle koner, der tidligere passede hotellet, forbi og hilste. Tak for reminderen, Sune!

Nu skal der kratluskes på Poros!

Jan kendte fra tidligere ophold på Poros en biotop, som man kunne komme til gennem et udtørret vandløb, der forløb godt skjult bag om noget bebyggelse. Biotopen starter som en stejl skråning med meget gamle terrasser bygget op af natursten. Bevoksningen består af græs, krat og træer. Her fandt vi bredrandede landskildpadder.

Bredrandet landskildpadde Testudo marginata har endnu ikke forladt sit overnatningsskjul.

Det var 18 grader varmt og overskyet. En behagelig temperatur, når man skulle klatre op og ned ad stejle skråninger!

En af terrasserne i den godt gemte biotop. Og her går der for eksempel en marginatahan.

Flot eksemplar af bredrandet landskildpaddehan på Poros.

Forståeligt at en marginata hedder "svartsköldpadde" på svensk.

Efterhånden som vi bevægede os vestover blev biotopen til en mere og mere tilgroet kløft og lignede en rigtig trylleskov fra eventyrene. Men vi skulle længere ind. Vi skulle helt ind i biotopen!

I den fortryllede skov skimtes et par fauner i krattet.
Eller er det 2 aktive Kratluskere Uden Grænser?

Længere inde i kløften gik en bredrandet landskildpaddehun.
Den havde selvfølgelig flåter.

Det var en oplevelse at vandre rundt i dette uvirkelige og drømmeagtige landskab!
Men for skildpadderne var det jo daglig rutine at gå her!

Bredrandet landskildpaddehan Testudo marginata i kløften på Poros.

Man kunne se, at for få uger siden havde vandet strømmet igennem bunden af kløften her.

Vi fandt ialt 6 bredrandede landskildpadder på 25-30,5 cm. i denne betagende og særprægede habitat, men vi blev efterhånden mætte og ville se mere af Poros. Vi kørte ned til den lille biotop ved vandet, hvor vi fra tidligere vidste, at der var bredrandede landskildpadder, og hvor der var 2 tavernaer i vandkanten, så de kaffetørstige kunne få en kop kaffe.