.... ..........

Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Startside

Tyrkiet Grækenland Rejseberetning april 2010

Side 20

Mandag den 26. april 2010 var en lun solskinsdag fra om morgenen. Vi spiste morgenmad på en af havnetavernaerne. Vi besøgte iøvrigt aldrig den samme taverna 2 gange under vores ophold i Agio Nikolaos, fordi vi gerne ville støtte så mange som muligt her i den omsætningsstille april måned. Og variere vores daglidag her.

Morgenkaffe "Δεν το γάλα δεν ζάχαρη -no milk, no sugar!", appelsinjuice, toast!

Øst for Agio Nikolaos

Det var forår overalt på Balkan. Også her på Peloponnes ved Eleochori.

Engagerede og opladte efter den lune sommermorgenstund i havnen, tog vi op til en af de mange små karakteristiske bjerglandsbyer øst for Agio Nikolaos. Her ville vi lede efter eksemplarer af dværgformen af den bredrandede landskildpadde Testudo marginata weissingerii. Vi havde alle været i området før, senest havde vi alle 3 været her sammen i 2008, og jeg havde været her med Jesper i 2007, og der havde dengang været en del weissingeriier at se rundt omkring på Taygethosbjergenes vestskråninger.

Dværgmarginatahun med rygskjoldskade bakker ud af natteskjulet i et gammelt stendige.

På bjergsiderne er der flere steder en del meget gamle olivenlunde på terrasser opbygget af stendiger, som man tidligere så næsten overalt på Peloponnes. Jorden har ikke været behandlet i menneskealdre, så biotoperne er i et vist omfang ubeskadigede, og de er velfungerende.

Et vist omfang? Jo, også i dette område var der nu gang i hotelbyggeri, ligesom der overalt på denne del af Peloponnes (på bjergsider med udsigt, dvs. midt i biotoperne) opføres de klassiske firkantede tårnhuse af sten i den flotte lokale traditionelle/historiske byggestil. Disse huse er meget efterspurgte af velhavende grækere, og også af tyskere og englændere. (Jeg ville skam også meget gerne have et!)

Det var nu, man stod op. Her atter en weissingeriihun på vej ud af hulen i et af stendigerne.

Her er en pæn Testudo marginata weissingegrii hun under nedstigning ad et af de gamle stendiger.

Jo, der var da også i 2010 stadig dværgform af bredrandede landskildpadderTestudo marginata weissingerii her i denne del af Taygethosbjergene. Vi kom lige til de fine små landskildpadders stå op tid, og så dem komme frem og gå i gang med solbadningen på deres faste pladser.

En meget flot gammel dværmarginatahun.

En fin Testudo marginata weissingeriihan.

Testudo marginata weissingerii han en morgenstund i april.

Vi fandt ialt 10 Testudo marginata weissingerii her i denne biotopi. Størrelsen på disse allesammen fuldvoksne eksemplarer var 14-24 cm. Så der er altså tale om en dværgform af den betydeligt større nominatform Testudo marginata.

Jeg så den lille weissingeriihan ovenfor lægge denne lort kl. 09:19.
Allerede kl. 09:25 var skarabæerne i fuld gang. Intet går til spilde.

Som sædvanlig var der skam mange andre ting at se på end skildpadder!

Testudo marginata weissingerii laver trykspor i det halvtørre græs.

Der var selvfølgelig også firben i biotopen.

-Og bum! Midt i biotopen på bjergskråningen med en fabelagtig udsigt over Weissingeriiland og videre ud over den azurblå messianske golf, ligger nu et splinternyt fantastisk lækkert hotel, smagfuldt opført i egnens traditionelle arkitektur. Væk med gamle oliventræer og terrasser bygget op af gamle stendiger. I stedet op med et 1. klasses hotel, delvist opført af områdets sten, blandt andet fra stendigerne? Der gik en mand og lagde sidste hånd på finishen, så hotellet kunne åbne, når sæsonen startede om et par uger. Han udleverede flotte brochurer over stedet til os. "Det var måske noget for os?" Sikke nogle værelser og sikke nogle faciliteter. Hvis jeg kommer tilbage, vil jeg givetvis erfare, at biotopen er væk, og bjergsiden er oversået med lækre hoteller og masser af lækre peloponesiske tårnhuse i sten. Til gengæld vil jeg sidde her ved poolen med mit glas og fortælle mine trætte omgivelser, hvordan her så ud, dengang man ikke kunne se andet her end naturen, det billige skidt!

Luksus for forkælede velhavere med udsøgt smag. Fattigmåsene kan bo på betonhotellerne nedenfor!

Vi forlod stedet og gik ned til den lille by, hvor vi havde efterladt bilen. Så fortsatte vi i Den gule Gummibåd mod sydvest og kørte over mod den lille bjerglandsby pirgi, der ligger på den vestlige bjergside ned mod havet.

Weissingeriiland set mod nord fra vejen til Pirgi. Bemærk søjlecypresserne.