. .............

Bulgarien Grækenland

KUGs Balkantur 2011

Side 19

Kørslen fortsatte tilbage mod Krumovgrad, som fortsat var KUGs base her i de østlige Rhodope Bjerge i det sydlige Bulgarien. Inden vi kørte afsted om morgenen, havde de søde piger i receptionen på Hotel Via glade bekræftet, at vi kunne beholde værelset endnu en nat. Undervejs fortsatte vi med at gøre holdt på nogle rigtig egnede steder, men vi så faktisk ikke flere landskildpadder i dag!

Kvas/brændesamlere i Rhodope bjergene, men ingen landskildpadder!

Smaragdfirben, men ingen landskildpadder!

På dette tidspunkt af året var floden Krumovitsa næsten tørlagt i udkanten af Krumovgrad.

Til sidst måtte biotoperne i de flotte bjerge forlades, og det måtte igen konstateres, at heller ikke i dag fandt vi så mange landskildpadder, som biotoperne ellers stillede i udsigt ved deres struktur og vegetation, når man ankom til dem. Og vi fandt heller ingen kæmpeskildpadder i dag.

Fin skildpaddetom biotop ved Krumovgrad.

Om aftenen i Krumovgrad blev vi i den hyggelige, menneskefyldte og tilrøgede restaurant Diva ved siden af hotellet kontaktet af en velformuleret og engelsktalende (meget talende) elskværdig mand, der meddelte, at han var praktiserende advokat i Krumovgrad, uddannet på Harvard, og med professsorat på Cambridge. (-Jeg skal da lige love for, at vi rendte ind i nogle notabiliteter her på denne populære restaurant!) Han ville bare lige fortælle, at han gerne ville hjælpe, "hvis der var noget!"

-Jamen nu han så var der, ville jeg da gerne vide noget helt andet end tør jura, så jeg spurgte ham, hvorfor jeg ikke bare kunne tælle antallet af de kyrilliske bogstaver i stednavnet på byskilte og vejskilte her i området, og på denne måde sandsynliggøre/vurdere, at jeg var det rigtige sted, ved at sammenholde med antallet af latinske bogstaver i mit vejkort. Det havde jeg da kunnet tidligere på turen. "Det er fordi vi allesammen er tyrkere her!" sagde han. "Alt hvad du hører omkring dig her, er tyrkisk samtale, og det er også tyrkisk, det meste du læser indendørs og udenfor!" Se, det forklarede da noget?

Torsdag den 21. april 2011

Morgen i den meget hyggelige, meget fyldte og meget tilrøgede restaurant.

Der var is på bilruderne på Den Serbiske Taxa denne morgen. Men det var strålende solskin, så snart ville bilen være solvarm, og biotoperne ville være vågne ude i bjergene. Før vi sparkede noget igang, skulle vi lige have den sædvanlige bulgarske morgenmad i restauranten. Ligesom om morgenen dagen før, var restauranten fyldt med kaffedrikkende og cigaretrygende mennesker, der åbenbart fast startede dagen med smøger og kaffe her, inden de fortsatte ud i samfundet på deres daglige opgaver.

Ovenfor på venstre foto ses det gode lille Hotel Via med den velbesøgte Restaurant Diva til højre. Ovenfor på højre foto ses det såkaldte pedaltoilet. Glimrende og renholdelsesvenligt møbel (spules med vandslangen) og meget anvendeligt, hvis man da ikke lige har diskusprolaps eller lignende skavanker. Denne toiletmodel er den gængse på Balkan. Derfor ses pedaltoiletter også allevegne i Bulgarien, som her i Restaurant Diva i Krumovgrad. Til gengæld er denne type under hastig udskiftning overalt i det tilsyneladende så velhavende Grækenland.

Sådanne informative vægtavler med dødsfald ses i alle bulgarske byer.

Vi skulle lige have frosten til at slippe taget, så vi slentrede KUGs så mange gange før gennemprøvede morgentur gennem den vågnende by, og sugede indtrykkene og duftene til os. Brænderøgen fra husenes utallige brændeovne krydrede den kolde luft. Vi slap af gode grunde for den karakteristiske hørm af totaktsbenzin, der tidligere (før murens fald) altid hang tungt i atmosfæren i alle østeuropæiske byer.

1 pakke cigaretter koster ca. 8 danske kroner.

Vi gjorde lidt nødvendige småindkøb hos den lille købmand. I de bulgarske købmandsforretninger hænger der ikke skræppende skilte i hidsige farver med "Fødselsdagstilbud", "Kæmpekøb", "Ostechok", osv., som man plastrer forretningerne til med i Vesteuropa. Til gengæld står der altid en vægt til at veje det ønskede kvantum af en vare præcist af, mens man hyggesnakker med kunden. Her lokkes kunden ikke til at købe meget mere, end kunden i grunden har brug for.

Kold morgen på markedet. Fotografen har nænsomt skåret belastende varer væk.

Vi fik også gået markedspladsen igennem. Der var dog ikke rigtig noget, der kunne interessere sådan nogle som os. Nu åbnede banken, og vi ville igen veksle lidt valuta til KUGkassen. Den lille bank blev passet af en mand ved en kasse og 2 uniformerede securityfolk. Før man ville betjene os, skulle der vises pas. Herefter afleverede vi som sidst danske 1.000 kr.-sedler, og igen fik vi at vide, at de matadorpenge kendte de ikke, og de ville bestemt ikke modtage dem. Der blev så i stedet vekslet Euro til Leva. Også i Krumovgrad kender man kun EU af sporadisk omtale og har slet intet kendskab om Danmark.

Forår på Balkan.

Vi blev færdig med Krumovgrad og kørte væk over floden Krumovitsa. Vi ville sydpå og finde egnede skildpaddebiotoper i bjergene her. "Jetpiloten" på Restaurant Diva havde da også fortalt os, at sydpå og især ved hans mors hus ved grænsen, gik der mange store landskildpadder (-Men i maj!). Det blev en rigtig flot tur ad meget små og snoede, men forbløffende gode veje med næsten problemfri asfaltbelægning.!

Kalejdzievo

Maurisk landskildpadde Testudo graeca ibera i fællesbiotop ved Kalejdzievo.

Ved den lille landsby Kalejdzievo var der dækning til mobilen, så Jan skulle lige føre en vigtig telefonsamtale med med folk derhjemme. Jeg forlod ham og den holdende bil og gik fra vejen ned ad en indbydende bjergskråning. Det viste sig hurtigt, at denne smukke bjergside var en fællesbiotop for flotte græske og mauriske landskildpadder.

Flot maurisk landskildpadde Testudo graeca ibera ved Kalejdzievo.

Maurisk landskildpadde på bjergsiden ved Kalejdzievo.

Maurisk landskildpadde i den smukke biotop ved Kalejdzievo.

Maurisk landskildpadde Testudo graeca ibera ved Kalejdzievo.

Maurisk landskildpadde ved Kalejdzievo.

Græsk landskildpaddehan Testudo hermanni boettgeri i biotopen ved Kalejdzievo.

Frisk tiljordet græsk landskildpaddehan ved Kalejdzievo.

Efterhånden fik Jan afsluttet sin samtale med firmaet i Danmark og deltog i den fortsatte trekking rundt på bjergsiden her i forårssolen ved Kalejdzievo. Det var sandelig da rigtig rart for en gangs skyld at få landskildpadder at se i deres naturlige omgivelser her i Bulgarien.