Forsiden Side 1 Side 2 Side 3 Side 4 Side 5 Side 6 Side 7 Side 8 Side 9
Side 10 Side 11 Side 12 Side 13 Side 14 Side 15 Side 16 Side 17 Side 18
Side 19 Side 20 Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Side 25 Side 26 Side 27
Side 28 Side 29 Side 30 Side 31 Side 32 Side 33 Side 34 Side 35 Side 37
Side 38 Side 39 Side 40 Side 41
Makedonien Kosovo Kugs forårstour 2012 Side 36 |
Prbilci (fortsat)
Vi blev så småt færdige med at gennemgå området her. Vi gik bjergsiderne igennem, og tilbage var kun det flade dalstrøg, hvor landbruget greb om sig. Her var der selvfølgelig kun få landskildpader tilbage. Varmen var i løbet af eftermiddagen blevet meget anmasende. Skyerne trak mere og mere sammen mellem bjergene. Fuglesangen forstummede så småt. Det var bestemt ikke utænkeligt, at vejret snart ændrede sig voldsomt. Vi bestemte, at vi lige så godt kunne indlede turen mod Prilep, hvor vi ville overnatte.
Under kørslen videre frem ad de små veje begyndte regnen. Senere kom tordenen. Det lykkedes at finde frem til byen Prilep, selvom man i det forrygende vejr nu og da let kunne blive i tvivl om, hvor i alverden KUG nu var henne på de små veje.
Prilep
Prilep har 75.000 indbyggere og byen er den 3. største by i Makedonien. Hovedparten af beboerne er makedonere, men der er etniske mindretal i form af serbere, romaer, mv.
Der er tale om en industriby, og byen er center for tobaksindustri, elektronik, tekstiler, fødevarer og minedrift. Minedriften består af brydning af hvid marmor (Macedonian Bianco Sivec). Vedrørende tobakken forholder det sig således, at mange af verdens største tobaksproducenter faktisk anvender tobak fra Prilep i deres produkter. For eksempel Marlboro, West og Camel.
Vi fandt Hotel Salida i udkanten af byen. Hotellet er opført af Salida Petrol (derfor det særdelses prosaiske navn) og er af samme årsag en væsentlig del af byens Salida tankstation. Hotellet var spritnyt og lige akkurat taget brug. Vi undgik som sædvanlig hotellets restaurant og gik i byen, som vi plejer.
Torsdag den 10 maj 2012
Det havde tordnet og regnet færdig i løbet af natten, og morgenen var igen frisk, lun og solfyldt, som det sig hør og bør, når KUG er på Balkantour, og som vi igen i år havde vænnet os til. Planen i dag blev den at tage mod nordøst op til den serbiske grænse. Nu ville vi igen prøve noget helt andet.
Pletvar
I de ugæstfrie og ufrugtbare bjerge ved Pletvar er jorden så stenet, at landbrugsdrift er umulig. I dette først knastørre og senere våde område gik vi nogle lange ture. Der lever græske landskildpadder her, men der er stor afstand mellem de enkelte eksemplarer. Vi så kun ialt 6 voksne eksemplarer.
Golem Radobil
Vi fortsatte mod nordøst. I nærheden af Golem Radobil bemærkede vi, at en flodslugt gik lige under vejen dybt nede. Her måtte vi da ned og se os om.
Denne lille habitat var snart trawlet igennem, og vi lod KUG-bilen sørge for, at vi hurtigt kom nordpå. Undervejs ad Motorway Alexander the Great skulle vi have fyldt bilens tank. Som ved flere gange tidligere på touren prøvede vi også her at få fat i et vejkort over Makedonien. Dette sted var et enormt nyopført trafikcenter med alt, hvad dertil hører. Men heller ikke her i den store velassorterede butik havde man autokort over Makedonien. Ekspedienten undrede sig som på de tidligere besøgte tankstationer også her over vores interesse i sådan et kort. Man havde vejkort over f.eks, Grækenland og Serbien, hvor folk her i landet ikke umiddelbart er så stedkendte. Men Makedonien kendte man jo godt, så her i landet var der da ikke behov for Makedonienkort. -Godt at KUG havde indkøbt et enkelt eksemplar via nettet inden afgangen hjemmefra. Det var desværre bare begyndt at falde fra hinanden i firkanter pga kontinuerligt slid.
På den enorme parkeringsplads holdt kun 1 bil. Nemlig KUG-bilen. I de mange serveringsafnit og restaurationslokaler var kun 1 bord optaget. Nemlig af KUG. Hotelafsnittet stod også klar til brug, men pt uden gæster. Her i trafikcentret mangler man heller ikke visioner. |
Læs videre på Side 37
Forsiden Side 1 Side 2 Side 3 Side 4 Side 5 Side 6 Side 7 Side 8 Side 9
Side 10 Side 11 Side 12 Side 13 Side 14 Side 15 Side 16 Side 17 Side 18
Side 19 Side 20 Side 21 Side 22 Side 23 Side 24 Side 25 Side 26 Side 27
Side 28 Side 29 Side 30 Side 31 Side 32 Side 33 Side 34 Side 35 Side 37